13 kwietnia 2015 (poniedziałek), godz. 19:00
Warszawa. Wrzesień 1968 r. Centralne Uroczystości Dożynkowe na Stadionie
Dziesięciolecia. Bohaterski akt, radykalny i ostateczny gest sprzeciwu Ryszarda Siwca wobec
interwencji wojsk Układu Warszawskiego w Czechosłowacji staje się punktem
zwrotnym w karierze pewnego oficera Służby Bezpieczeństwa. Dziś, zepchnięty na margines historii, (anty)bohater minionego systemu
próbuje zrekonstruować swoją drogę, odzyskać ciągłość własnej biografii,
zrozumieć i zdefiniować po raz ostatni swoją tożsamość – w nowej sytuacji
ustrojowej, pozbawiony przywilejów, władzy i wpływu na rzeczywistość.
Kim jest lub też kim mógłby być..?
Spektakl jest próbą stworzenia takiego portretu. Nieoczywistego,
prowokującego, portretu wielokrotnego, w którym fikcja i kreacja przeplatają się
z realnym głosem historycznych faktów.
Przemysław Bluszcz odważnie wkracza w obie te rzeczywistości. Stwarza je na
scenie w skondensowanych, mocnych obrazach, które drażnią, wzruszają, czasem
śmieszą, a zarazem podważają jednoznaczność ocen postaw ludzi uwikłanych w
zbrodnie minionego systemu.
PRZEMYSŁAW BLUSZCZ
aktor Teatru Ateneum w Warszawie. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę
Teatralną w Krakowie, wydz. zamiejscowy we Wrocławiu (1997). Przez ostatnią
dekadę stworzył na scenie Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, Teatru
Współczesnego we Wrocławiu, Teatru na Woli w Warszawie i Teatru Ateneum w
Warszawie ponad 50 ról. Znany min. Jako LEWAR w serialu „Odwróceni” w reżyserii
Jacka Filipiaka, SCHARFUHRER UWE RAPPKE w serialu „Czas Honoru” w reżyserii
Michała Rosy i Michała Kwiecińskiego, CEZARY BACHLEDA w „Ratownikach” w
reżyserii Marcina Wrony czy KOMISARZ MICHAŁ GROSZ w serialu „Mrok” w reżyserii
Jacka Borcucha. Wykreował wyraziste i pamiętane role w filmach fabularnych:
Menadżera zespołu Dżem Leszka Martinka w „Skazanym na Bluesa” Jana
Kidawy-Błońskiego, Księdza Edmunda w „Made in Poland” Przemysława Wojcieszka,
Sierżanta Romana Kwaśnego w „Operacji Dunaj” Jacka Głomba. Producenta w głośnym
i nagradzanym obrazie „Zero” w reżyserii Pawła Borowskiego. Stefana, ojca
głównego bohatera „Być jak Kazimierz Deyna” w reżyserii Anny Wieczur-Bluszcz,
czy Kierownika w „Supermarkecie” Macieja Żaka.
Nagrody
Ma na swoim koncie NAGRODY aktorskie festiwali teatralnych w Kaliszu,
Zabrzu, Szczecinie i Bydgoszczy. Oraz dwie główne nagrody aktorskie w Konkursie
na wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej organizowanym przez Ministerstwo
Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Nagrodzony ZA DEBIUT na 49 Festiwalu Polskich
Filmów Fabularnych w Gdyni. W 2011 roku NOMINOWANY do nagrody za główną rolę
męską na Monte Carlo Television Festiwal „Golden Nymph” za rolę w serialu TVP
„Ratownicy”.
KRZYSZTOF SZEKALSKI autor i reżyser
„Samospalenia”
Aktor, dramatopisarz. Absolwent wydziału aktorskiego PWST w Krakowie. W latach 2000-2006 należał do zespołu aktorskiego Teatru Dramatycznego w
Warszawie. Współpracował m.in. z: Krystianem Lupą, Agnieszką Glińską, Mikołajem
Grabowskim, Jeromem Belem.
Jego trzy dramaty zostały wyróżnione przez kapitułę Gdyńskiej Nagrody
Dramaturgicznej.
KOBAS LAKSA
Artysta sztuk wizualnych, fotograf, scenograf, autor filmów. Absolwent
Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Autor scenografii spektaklu
Samospalenie. W swych działaniach używa różnorodnych mediów - fotografii, performensu,
instalacji, filmu. Za film "Sceny z użycia" otrzymał Grand Prix na festiwalu OFF
Cinema w Poznaniu w 2001 roku. Jest też twórcą teledysków. Artysta znany jest
głównie jako autor fotografii i fotokolaży, które publikuje w prasie oraz
prezentuje na wystawach. Rozgłos przyniósł mu zwłaszcza cykl Projekt miejski
Warszawa, do którego wykorzystał zdjęcia wykonane w różnych miejscach stolicy.
Stłoczone motywy tworzą obraz metropolii przyszłości, gdzie dziesiątki
przedmiotów, dróg i architektura krzyżują się na na wielu planach budząc
skojarzenia z apokaliptycznymi wizjami z filmów SF.
W 2008 roku Kobas Laksa zrealizował na wystawę Hotel Polonia do polskiego
pawilonu na biennale w Wenecji (nagrodzonego tam Złotym Lwem) cykl fotomontaży
"The afterlife of buildings – Budynków życie po życiu". Sam Laksa określa
swój styl mianem „contemporary dark”. Artysta modyfikuje obrazy rzeczywistości.
Jego fotomontaże zaskakują, nadbudowując nowe znaczenia tam, gdzie wszystko
wydaje się już ostatecznie zdefiniowane.
Ważniejsze realizacje:
2012 – Wariatka z Chaillot (reż. Anna Smolar) teatr dramatyczny
w
Białymstoku
2011 – Pelikan (reż. Natalia Korczakowska) scenografia / teatr
dramatyczny
w
Szczecinie
2011 – Na srebrnym globie (reż. Krzysztof Skonieczny) scenografia /
Komuna
Warszawa
2010 – Roller Coaster Warsaw / CSW / Zamek Ujazdowski w Warszawie
2010 – Spycifestum / Spycimierz / performance-instalacja
2010 - "1994" Austrian Cultural Forum / New York / fotomontaż
2010 – Likekonik – Cracow Fetish Tour / Kraków
2008 – Memento Vulgari / Poznań / wielkoforamtowe fotomontaże
2008 – The afterlife of Buildings / Wenecja / Złoty Lew dla pawilonu
polskiego
2006 – Rauchdelikt / Lipsk / Parismoskau
2003 – Koło jest przyjemne / film dokumentalny
1999 – Pojechałem z mamą na pielgrzymkę / film dokumentalny
1997 – Sceny z użycia / film