
23 maja z okazji Dnia Matki w Zielonej Górze ruszył Miesiąc Świadomego Rodzicielstwa.
Mieszkańcy Zielonej Góry, którzy przybyli na Plac Bohaterów Westerplatte mogli skorzystać m.in.
z bezpłatnych porad ginekologa i doradcy rodzinnego, a młodzież otrzymała atrakcyjne gadżety za wiedzę w zakresie antykoncepcji. Na najmłodszych czekał animator z konkursami związanymi
z tematyką rodziny.
Kampania na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3” jest odpowiedzią na potrzeby społeczne - aż 51% młodych Polaków uważa, że edukacja nt. życia seksualnego i środków antykoncepcyjnych, którą młodzież otrzymuje w szkole jest niedostateczna. Z badania CBOS przeprowadzonego w ramach III edycji Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3” wynika, iż również dziadkowie – rodzice młodocianych rodziców skrytykowali stan wiedzy przekazywanej w szkole. Według nich zajęcia nie są prowadzone przez odpowiednio przygotowaną kadrę, za mało mówi się o antykoncepcji i konsekwencjach rozpoczęcia współżycia seksualnego. Inicjatorzy kampanii zadecydowali, że akcje w ramach Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa, celowo uwzględniającego w kalendarzu Dzień Matki, Dzień Dziecka i Dzień Ojca, odbędą się w 5 miastach Polski. Akcja inaugurująca kampanię odbyła się w Zielonej Górze na Placu Bohaterów Westerplatte. Podczas akcji w namiocie kampanii można było skorzystać z porad ekspertów: Joanny Teler – lekarza, ginekologa, Joanny Dec – edukatora seksualnego i doradcy rodzinnego z Towarzystwa Rozwoju Rodziny, które objęło patronat honorowy nad kampanią. Przybyli na Plac Bohaterów Westerplatte mogli otrzymać broszury edukacyjne „Przewodnik po antykoncepcji czyli jak świadomie planować rodzinę” oraz wziąć udział w quizach edukacyjnych z nagrodami. Parom, które świadomie planują rodzinę porad udzielała Joanna Habura z zielonogórskiej Szkoły Rodzenia „Ksenia”. Najmłodsi goście kampanii mogli uczestniczyć w zabawach związanych z tematem rodziny prowadzonych przez animatora. Nieświadomość i beztroska szybko może zmienić dotychczasowe życie nastolatków, a niekiedy nawet prowadzić do dramatów rodzinnych związanych z pojawieniem się niechcianej ciąży. Nierzadkie są sytuacje, kiedy nastolatki rodzą dzieci, a media informują o noworodkach porzucanych na śmietnikach. We współczesnym świecie wiedza w tym zakresie ma szczególne znaczenie. Potwierdziły to kolejne przeprowadzone na potrzeby kampanii badania CBOS1. „Wczesne rodzicielstwo jest skutkiem słabej edukacji seksualnej w szkołach, ale także braku rozmów w domu z rodzicami na tematy związane z dojrzewaniem , inicjacją seksualną, ale przede wszystkim rozmów o odpowiedzialności czy szacunku, jakie się wiążą z rozpoczęciem życia seksualnego” – mówi Joanna Teler, lekarz ginekolog ze Szpitala Wojewódzkiego w Zielonej Górze. Według wyników badania CBOS* 73,2% młodych ludzi podziela opinię, że stosowanie antykoncepcji świadczy o dojrzałości i świadomym podejściu do kwestii planowania rodziny. Kolejne akcje edukacyjne w ramach kampanii odbędą się w: Krakowie (30.05), Katowicach (6.06), Kielcach (13.06) i Rzeszowie (20.06). Tradycyjnie patronat honorowy nad kampanią objęli: Polskie Towarzystwo Ginekologiczne Patroni honorowi w Zielonej Górze: Prezydent Miasta Zielona Góra Janusz Kubicki, Marszałek Województwa Lubuskiego Marcin Jabłoński Więcej informacji na stronie internetowej www.swiadomerodzicielstwo.com. Co mówią badania opinii? Postawy i zachowania seksualne młodych Polaków* antykoncepcyjnych) od rówieśników, kolegów – 55,4%, z Internetu – 43,9%, ze szkoły, od nauczycieli – 34,9%, z czasopism młodzieżowych – 32,6%. Sytuacja młodocianych matek** Sytuacja młodocianych ojców*** Sytuacja „młodocianych dziadków”**** * Badanie CBOS przeprowadzone na potrzeby Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”, kwiecień 2008, reprezentatywna próba ogólnopolska 495 osób w wieku 13-21 lat. ** Badanie CBOS przeprowadzone na potrzeby Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”, kwiecień 2008, wywiady pogłębione z 30 młodocianymi matkami z różnych regionów Polski, 14 kobiet urodziło w ciągu ostatnich 12 miesięcy, 6 nie później niż 5 lat temu, 5 ponad 5 lat temu i 10 ponad 10 lat temu. *** Badanie CBOS przeprowadzone na potrzeby Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”, marzec/kwiecień 2009, wywiady pogłębione z 30 młodocianymi ojcami z różnych regionów Polski, 7 mężczyzn zostało ojcami w ciągu ostatnich 12 miesięcy, 5 mężczyzn nie później niż 5 lat temu, 5 ponad 5 lat temu i 13 ponad 10 lat temu. **** Badanie CBOS przeprowadzone na potrzeby Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”, marzec 2010, wywiady pogłębione z 30 młodocianymi dziadkami, tj. osobami, które zostały babcią/dziadkiem zanim ich syn/córka ukończyły 18 lat (17 babć i 13 dziadków) z różnych regionów Polski, 6 osób zostało babcią/dziadkiem zanim skończyło 40 lat, najmłodsi „młodociani” dziadkowie urodzili się w latach 1971 – 1974r.
i Towarzystwo Rozwoju Rodziny. Inicjatorem Kampanii jest firma Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o. – patron świadomego rodzicielstwa.
i środków antykoncepcyjnych jest główną przyczyną przypadkowych ciąż nastolatek.
z praktycznym zastosowaniem albo mówiły, że brakowało im wyobraźni bądź poczucia odpowiedzialności.
(w okresie do 6 miesięcy), zdarzało się to również u progu inicjacji seksualnej.
o życiu seksualnym. Wg nich najważniejsza rola w tym zakresie przypadać powinna rodzicom, zwłaszcza matce oraz szkole, gdzie lekcje powinny być obowiązkowe. Wiedza dostarczana w szkole jest niewystarczająca.
o życiu seksualnym. Wg nich najważniejsza rola w tym zakresie powinna przypadać rodzinie i szkole, gdzie lekcje powinny być obowiązkowe. Wiedza dostarczana w szkole jest niewystarczająca, a zajęcia nie są prowadzone przez odpowiednio przygotowaną kadrę. Zwrócili oni uwagę, że za mało mówi się
o antykoncepcji i konsekwencjach rozpoczęcia współżycia seksualnego. Ponadto niektórzy respondenci zauważyli, że potrzebna jest edukacja seksualna dla rodziców w formie szkoleń.
w domu.