W Zielonej Górze przybywa coraz więcej samochodów i coraz trudniej poruszać się po ulicach naszego miasta. Spotkałem się z Państwem, by przedstawić, co jest zapisane w kwestii programu drogowego w budżecie złożonym do Rady Miasta. Koszt planowanych inwestycji drogowych na najbliższe trzy lata wyniesie około 140 milionów złotych z 30 procentowym dofinansowaniem z różnych źródeł - powiedział Prezydent Miasta Zielona Góra Janusz Kubicki podczas spotkania z dziennikarzami.
21 stycznia br. w
zielonogórskim ratuszu odbyła się konferencja prasowa z udziałem
Prezydenta Miasta Zielona Góra Janusza Kubickiego, Zastępcy Prezydenta
Krzysztofa Kaliszuka i Kierownika Biura Prezydenta Tomasza Nesterowicza.
Na
lata 2009-2011 zaplanowano budowę i modernizację szeregu dróg, w tym
także budowę rond. Całość działań ma doprowadzić do usprawnienia ruchu
w mieście, między innymi dzięki wyprowadzeniu ruchu tranzytowego z
centrum Zielonej Góry. Plany dotyczą następujących przedsięwzięć:
- przebudowa ul. Stefana Batorego na odcinku od Ronda Stefana Batorego do granic Miasta (realizacja 2009-2010),
- budowa
drogi łączącej osiedle Jędrzychów z osiedlem Raculka i dzielnicą
Kisielin wraz z rondem przy ul. Wrocławskiej (2009 ? 2011),
- budowa
drogi łączącej dzielnicę Kisielin z węzłem północnym S-3 i ul. Trasa
Północna wraz z przebudową skrzyżowania ulic Szosa Kisielińska i
Osiedle Pomorskie (2009-2011),
- modernizacja dwóch wiaduktów na
ul. Sulechowskiej - na odcinku od ul. Stanisława Wyspiańskiego do ul.
Towarowej wraz z ul. Sulechowską do ul. Trasa Północna (2009-2010),
- budowa drogi łączącej ul. Stefana Wyszyńskiego z ul. Botaniczną (2009-2010),
- przebudowa Trasy Północnej - jezdnia północna (2009-2010),
- przebudowa ulicy Jędrzychowskiej (2009-2011),
- budowa ulicy Źródlanej (2010-2011),
- przebudowa ulicy Henryka Sienkiewicza (2009),
- przebudowa ulicy Jaskółczej (2010).
Planuje
się również budowę trasy rowerowej "Zielona Strzała" (2009-2011), która
powstanie wzdłuż starej trasy kolejowej od alei Zjednoczenia do ulicy
Botanicznej.
Władze miasta bardzo dbają, by przy okazji prac
budowlanych nie zniszczyć zieleni. Przykładem jest Park Piastowski.
Równocześnie z powstaniem planów budowlanych został wysłany wniosek do
Programu Europejskiej Współpracy Terytorialnej - Program Operacyjny
Współpracy Transgranicznej (Województwo Lubuskie) - Brandenburgia pt.
"Rewitalizacja historycznych obszarów parkowych w centrum Europy Lasek,
Park Piastowski - Park Branitz". W ramach projektu zostanie
zrewitalizowana część Parku Piastowskiego od Ogrodu Botanicznego do
amfiteatru. Wyremontowany będzie parking przy amfiteatrze, droga
dojazdowa, chodnik oraz toaleta.
W parku
uporządkowane zostaną ciągi pieszo-rowerowe, a także zostaną zasadzone
rośliny (rododendrony, kosodrzewina, wrzosy). Wykonany będzie także
plac zabaw, ustawione nowe ławki i kosze na śmieci oraz zadaszone
altanki.
W planach budowy ulicy biegnącej przez park jest też
przejście dla pieszych. Przewiduje się zamontowanie ekranów
dźwiękochłonnych, by chronić mieszkańców od ulicznego hałasu.
Poza
kwotą 140 milionów złotych zaplanowano budowę drogi wraz z rondem do
Lubuskiego Parku Przemysłowego (2010-2011). Planowany koszt inwestycji
to około 45 milionów złotych. Do współprojektowania i współrealizacji
tego przedsięwzięcia prezydent Janusz Kubicki zaprosi Uniwersytet
Zielonogórski.
Urząd Miasta Zielona Góra spodziewa się otrzymać
dofinansowanie planów budżetowych z budżetu państwa, Lubuskiego
Regionalnego Programu Operacyjnego, oraz innych środków Unii
Europejskiej. <www.zielona-gora.pl>