Będą szybsze pociągi i europejskie lotnisko

Dział: Zielona Góra

Urząd Marszałkowski wraz z wojewodą lubuskim zamierzają „zaatakować” Ministerstwo Infrastruktury i wywalczyć dodatkowe pieniądze. Zawiązanie współpracy ma przynieść rezultat w postaci przyspieszenia modernizacji linii kolejowych w całym województwie oraz wypromowanie portu lotniczego w Babimoście.

Duże zmiany i inwestycje szykują się w Porcie Lotniczym Babimost, koło Zielonej Góry. Jeszcze niedawno nad istnieniem terminalu wisiały czarne chmury. Pojawiły się głosy, że skoro jest nierentowne, należy je wyburzyć, bo jego istnienie nie ma sensu. Obecnie funkcjonuje tylko jedno połączenie z Babimostu do Warszawy i są to loty głownie biznesowe. Portami lotniczymi dla Lubus-kiego są obecnie: Berlin, Wrocław i Poznań. To ma się jednak zmienić, bo już Urząd Marszałkowski przystąpił z wnioskiem o przekazanie lotniska w drodze darowizny.

– Gdy w listopadzie Urząd Marszałkowski stanie się już prawnym właścicielem portu, zamierzamy zmienić przeznaczenie lotniska. Na lotnisku ma powstać nowy zbiornik na paliwo – na 30 tys. litrów. Mało kto wie, że to dochodowy interes. Do Babimostu przylatują tankować chociażby awionetki z Niemiec – mówi Bogdan Mucha, wicedyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego.

Do zarządzania lotniskiem planuje się powołać spółkę prawa handlowego, w skład której wejdzie Urząd Marszałkowski oraz inne jednostki zainteresowane dalszym rozwojem lotniska.
– Czeka nas wiele zadań i nie zamierzamy bazować tylko na dochodach z ruchu pasażerskiego. W ciągu dwóch, trzech lat prawie 400 ha terenu lotniska powinno wreszcie być ogrodzone płotem. Zostanie rozbudowany terminal odpraw pasażerskich. Planujemy zakup wartego ponad 3,5 miliona systemu nawigacyjnego DVOR, co usprawni kontrolę lotów – wylicza marszałek Jabłoński.
Roczna przepustowość portu w Babimoście to 150 tys. osób. Aby lotnisko zaczęło przynosić dochody i stało się atrakcyjnym miejscem dla inwestorów prywatnych, należy przygotować jego infrastrukturę. Urząd Marszałkowski rozpoczął już rozmowy z trzema przewoźnikami, które w przyszłości mogą być zainteresowane świadczeniem usług lotniczych, a do tej pory nie mogły, gdyż lotnisko nie spełniało podstawowych standardów technicznych.

Port w Babimoście zauważyli wysłannicy UEFA, sprawdzający komunikację wokół Poznania, gdzie zagrają piłkarze podczas Euro 2012.
– Lotnisko w Babimoście to perełka. Chwała wam za to, że go nie zlikwidowaliście – tak powiedzieli nam przedstawiciele z komisji Euro 2012. Jest to jedno z najlepiej położonych lotnisk w środkowej Europie, otoczone lasami i polami – mówi Bogdan Mucha.
Według marszałka, Macieja Jabłońskiego, lubuski układ komunikacyjny znajduje się w fatalnym stanie technicznym.

– Sprawna komunikacja jest podstawą dynamizacji rozwoju regionu i poprawy turystyki. Tymczasem nasze pociągi poruszają się z prędkością 35 km na godzinę po drewnianych taborach – mówi Jabłoński.

Do 2013 roku czeka nas budowa łącznicy kolejowej Pomorsko – Przylep. Wszystkie pociągi w relacjach z Zielonej Góry do Poznania, Warszawy, Gorzowa Wlkp. czy Gdańska muszą obecnie zmieniać kierunek jazdy w Czerwieńsku. Powoduje to duże straty czasu i pogarsza komfort podróżowania.

– Projekt zakłada budowę łącznicy kolejowej Przylep – Pomorsko, łączącej „Nadodrzankę” z odcinkiem Zbąszynek – Czerwieńsk. W rezultacie tych dwóch inwestycji uzyskane zostaną oszczędności w czasie przejazdu pomiędzy Zieloną Górą a Zbąszynkiem o 41 minut – podkreśla wojewoda Hatka.

Z prędkością 120 km/h będzie się również podróżować na trasie Czerwieńsk – Zbąszynek. W rezultacie tej inwestycji czas przejazdu skróci się z 81 minut do 41.<www.zielona-gora.pl>


ostatnia zmiana: 2008-11-02
Komentarze
Polityka Prywatności